Zdravotnická záchranná služba ZZS je určena pro poskytování neodkladné přednemocniční pomoci. To znamená u stavů, kdy je bezprostředně ohrožen život postiženého, např. mnohočetná těžká poranění u dopravních nehod, stavy bezvědomí, akutní infarkty myokardu a podobně.
Není určená k ošetřování běžných onemocnění, kdy nehrozí bezprostřední ohrožení života. Tato onemocnění ošetřují praktičtí lékaři ve svých ambulancích či během návštěvní služby, která je mimo pracovní dobu zajištěna lékařskou službou první pomoci LSPP (na Znojemsku telefon 515 227 777).
Ze zákona vyplývá zákonná povinnost poskytovat první pomoc. Nedílnou součástí laické první pomoci je vždy i včasné vyrozumění ZZS na tísňové lince 155. To platí v případě, že je okamžitě k dispozici pevná linka nebo mobilní telefon. V ostatních případech mají přednost život zachraňující úkony před přivoláním ZZS.
Vždy se snažit zajistit ihned voláním pomoc další osoby, pokud jsou od počátku přítomni 2 záchranci, jeden zahájí kardiopulmonální resuscitaci a druhý volá ZZS, je li na místě příhody jen jeden záchrance volat okamžitě ještě před zahájením resuscitace pokud postiženým je dospělý, volat rychle pokud postiženým je dítě do 8 let (po 1 minutě prováděné resuscitace).
Jak správně volat na dispečink záchranné služby
Nejčastější chyby při volání
Při volání z mobilního telefonu
Volající si dostatečně neuvědomí tu skutečnost, že není zřejmé, odkud volající volá, musí sdělit z jakého okresu a event. z jakého města volá. Tísňově výzvy jsou operátory mobilních telefonů přepojovány do dispečinků územních záchranných služeb. V regionu dané záchranné služby se může totiž vyskytovat více obci stejného jména a ulic v různých městech. Poté dispečer záchranné služby nemůže rozhodnou, kam výjezdovou skupinu vyslat, nebo ji vyšle na špatné místo. Volající i po uskutečnění výzvy musí nechat zapnutý mobilní telefon k eventuální dalším doplňujícím dotazům ze strany dispečinku záchranné služby.
Jak postupovat do příjezdu záchranné služby